به گزارش سراج24؛ امیر نوربخش منتقد سینما و تلویزیون نوشت: در برخورد با پدیده های نمایشی اعم از فیلم و سریال گاهی با آثاری روبروییم که صرفا سرگرم کننده هستند به هر قیمتی و گاهی با آثاری که فقط دنبال آگاهی بخشی هستند بدون هرگونه ریزه کاری در سرگرمی با این حال آنچه مخاطب در نگاه عمده و مخاطب کودک در نگاه خاص بدان نیاز دارد سرگرم کنندگی توأمان با آگاه سازی است.
سریال دیو و ماه پیشونی که به تازگی با مجوز ساترا در شبکه خانگی عرضه شده از جمله آثار ژانر کودک و نوجوان است که تولیدکنندگان تلاش خود را کرده اند برای اینکه هم سرگرم کنند و هم آگاهی بخش باشند.
حسین قناعت کارگردان سریال که سابقه ساخت آثار مختلفی در حیطه کودک و نوجوان دارد با همکاری برادران یاری در مقام تهیهکننده مطابق یک الگوی موفق در جهت این مفهوم پیش رفتهاند که اول مخاطب کودک و نوجوان را با داستان پر از عناصر تفریحی سرگرم کنند و درکنار سرگرمی به او آگاهی های لازم درباره سبک زندگی را دهند.
تصویرسازی جذاب، ،طراحی صحنه با رنگهای شاد مطلوب کودکان، تدوین با ریتم مناسب، گریم های فانتزی و داستان پردازی با ریزه کاری های رویاساز، همان وجه سرگرم کننده را برآورده میکنند. کنار این وجه با آموزش اهمیت خانواده و حرمت والدین، دقت در رفتار والدین با کودکان و آشنا کردن کودکان با مفاهیمی مثل اعتماد متقابل و پرهیز از اعتماد به بیگانهها، وجه آگاهی بخشی برآورده شده است.
سریال دیو و ماه پیشونی در برخی قسمتها بیش از حد بر فانتزی سازی تاکید کرده ولی عمدتا سعی کرده که تناسب متعادلی میان نماهای رئال و فانتزی داسته باشد تا کودکان از سنین مختلف بتوانند با کار ارتباط بگیرند و داستان را پیگیری کنند.
یکی از جلوه های آگاهی بخشی دیو و ماه پیشونی میتواند آگاهی بخشی به مخاطب کودک درباره ادبیات ایران و بخصوص آشنایی با مشاهیری مثل فردوسی و شاهنامه فردوسی باشد در عین اینکه کاراکترهای افسانه ای ایرانی مثل آرش و سندباد و... نیز جایی در داستان برای خود دارند.
به همه اینها بیفزایید تاکید بر آموزه های اخلاقی ایرانی-اسلامی و از همه مهمتر اهمیت احترام به پدر و مادر که ارزش کار را بیشتر میکند و راهی را باز میکند برای دیگر فیلمسازان و سریال سازان که بیش از اینها بر چنین مفاهیمی تکیه کنند.